Spel

Spel och förströelse

Av Bengt Lundberg

Spel har intresserat oss människor i tusentals år och någon form av förströelse behöver vi naturligtvis emellanåt. Våra hjärnor är ju konstruerade för att ständigt lösa problem och fundera på tingens sammanhang. Vi får det lätt långtråkigt om vi inte gör någonting alls.

Spel och förströelse finns av väldigt många olika slag, vi människor är ju uppfinningsrika. Vissa är bara rent tidsfördriv, andra sätter vår intelligens på prov och en del, s.k. hasardspel, har också ett farligt inslag genom ekonomisk risk (eller förr i tiden att förlora kläderna på kroppen).

Några exempel med beskrivning:
Yatzy  |  Pussel  |  Kortspel  |  Schack  |  15-spel  |  Mastermind
Exempel 1:  YATZY

Yatsy spelas med fem tärningar och är annars som poker, på sina håll kallas det också "tärningspoker" (översatt till svenska).
Spelet uppfanns av ett förmöget kanadensiskt par för eget bruk ombord på sin yacht. De kallade det för "the Yacht game". År 1956 köpte företaget E. S. Lowe Company rättigheterna till spelet och döpte det till "Yahtzee".
Det finns flera olika regler för yatsy.
Det här Java-spelet är ett exempel med amerikanskt upplägg:

Insticksmodul Java plug-in behövs för detta innehåll och hittades inte.

Exempel 2:  PUSSEL

Pussel av en bild sågad i bitar har fungerat som förströelse för människor under lång tid, riktigt hur länge vet ingen. Det lär ha sitt ursprung i Kina där så kallade tangram, eller "Kinesiska pussel", har förekommit redan för mycket länge sedan men är dåligt dokumenterade, kanske p.g.a. att detta räknades som förströelse för kvinnor och barn..
Detta java-pussel är programmerat av Steve White. Bilden tagen av undertecknad:

Insticksmodul Java plug-in behövs för detta innehåll och hittades inte.

Exempel 3:  KORTSPEL

Kortspel började sannolikt i Kina för mer än 600 år sedan och har sedan på olika vägar spridit sig över i stort sett hela världen. Poker, t.ex., är ingenting nytt utan förekom redan på medeltiden och tjugoett eller "black jack" var troligen ett av de första hasardspelen.
Detta är ett exempel på Black Jack (motsvarande "tjugoett") programmerat av Jafar:

Insticksmodul Java plug-in behövs för detta innehåll och hittades inte.
Klicka på "Deal" för att starta spelet.
Spelet börjar med 6 kortlekar. Efter att leken gåtts igenom blandas den.
Vid spelets början har du $1000 i din ficka.

Exempel 4:  SCHACK

Schack är ett spel i en division för sig. Det är motsatsen till slumpspel. Här krävs intelligens, strategi och... ja, kanske en speciell hjärna om man ska bli riktigt bra. Ingenting alls sker någonsin av en slump i schack.
Schackets ursprung är omtvistat, men man vet att det förekom i Indien år 570 e. Kr. genom en persisk dikt. Detta java-schack kommer från Lokasoft:

Insticksmodul Java plug-in behövs för detta innehåll och hittades inte.

Exempel 5:  15-SPEL

15-spel eller 15-pussel (som det också kallas) hör till den kategori spel man använder i stället för att bara rulla tummarna. Det kräver inte allt för avancerad tankeverksamhet, men tar tid att lösa. Prova gärna knappen "Lös åt mig" i exemplet så ser du att det även tar lite tid för datorn att lösa det.
Före de elektroniska fickspelens tillkomst var detta ett populärt spel t.ex. för barnen under bilresan.
Detta javaprogrammerade 15-spel är skapat av Karl Hörnell:

  
---
 Insticksmodul Java plug-in behövs för detta innehåll och hittades inte.
---
B Blanda
L Lös åt mig
V Växla läge
(drag eller klick)
Exempel 6:  MASTERMIND

Mastermind är ett relativt nytt spel. Det uppfanns 1970-71 av den israeliske postmästaren Mordecai Meirowitz. Det kräver en del tankeverksamhet, inte minst logiskt tänkande.
Denna java-variant av Mastermind är skapad av Karl Hörnell:

Syftet med detta spel är att gissa en sekvens av fyra färgade pinnar som datorn slumpvis har valt från de markerade färgerna till höger.
Du börjar med att fylla hålen i den nedre raden med pinnar av valfri färg, och varje gång du har en komplett gissning (fyllt alla fyra hålen) får du respons av datorn genom att den ger dig en pinne för varje korrekt färg - svart pinne om din gissning också var på rätt plats, annars en vit. (Men svårigheten ligger i att du aldrig får veta vilken färg eller plats som var rätt.)
Om du inte klarar att gissa rätt sekvens av färger på åtta gissningar vinner datorn och spelet är slut.
Insticksmodul Java plug-in behövs för detta innehåll och hittades inte. Först ska du välja vilka och hur många färger du vill spela med. (Den förinställda uppsättningen är blå, grön, röd och gul, vilket är medelsvårt.) Det minsta du kan välja är två. Klicka på en färg i fältet till höger, den växlar då mellan att omges av en vit ring, då är den med, eller ingen vit ring, då är den inte med. När du har valt färger klickar du på "Start" för att börja. Om du skulle vilja starta om, tryck på 'End' så avbryts spelet.
Yatzy  |  Pussel  |  Kortspel  |  Schack  |  15-spel  |  Mastermind

 

Välkommen till LUNDBERG & LAGERSTEDT Någonting för alla!

Tala om för en vän att du har hittat en bra sida:  

Spelande Talgoxe